Saturday, September 1, 2007

Martha Damian

I have two daughters. One, named Gloria, is 16 years old and the other, Lilia, is 15. I am married and my husband's name is Marco Lema.

I lived in a place called Paraguas and we came to Guayabillas 27 years ago. Back then, it took two days of traveling to get here. There was so much mud!

I got married here and now we work in our fields. We like the animals and plants.

My daughters work with us in the fields and they study at school once a week. They travel on Saturdays to Pedro Vicente Maldonado. They leave at 4 in the morning and catch the ranchera.

I liked to sow plants and make handicrafts in order to help my family economically. My favorite dish is plantains with fish, and also vegetables from my land. Animals we have are pigs, chickens, dogs, guinea pigs and cattle. Crops we have are cacao, pineapple, yuca, corn, papaya, lemons, oranges, tangerines, plantains, peanuts, taro root, araza, guava, many other fruit trees, and also trees for timber.

I would like to have volunteers visit to be able to share experiences like our work and our traditions, and to learn from the person who visits us. They can stay with us as long as they want!

* * * * *

Yo tengo dos hijas. La una se llama Gloria que tiene 16 años de edad, y la otra se llama Lilia que tiene 15 años. Soy casada y mi esposo se llama Marco Lema.

Vivía en un lugar llamado Paraguas y venimos a Guayabillas hace 27 anos, cuando se hacía dos dias de camino para llegar acá. Habia mucho lodo.

Acá me case y trabajamos en el campo. Nos gusta los animals y las plantas. Mis hijas trabajan con nosotros en el campo y estudian a distancia. Viajan los sabados a Pedro Vicente Maldonado. Salen a las 4 de la manana y cogen la ranchera.

Me gusta sembrar plantas y hacer los trabajos de artesanías para así poder ayudar economicamente a mi familia. Mi plato preferido es plátano con pescado y tambien legumbres de mi terreno. En animales, tenemos chanchos, gallinas, perros, cuyes y ganado. En cultivos tenemos cacao, piñas, yucas, maíz, papayas, limas, naranja, mandarinas, plátanos, maní, papa china, araza, guayabas, y otras plantas de frutas, así como muchos arboles de madera.

Quisiera tener visitas para poder compartir experiencias así como trabajos y costumbres y aprender de la persona que nos visita. Ellos pueden quedarse el tiempo que deseen.

No comments: